Pleegzorgnieuws | maart 2020
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen?
Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
 
 
 
Yorneo
Volg ons online:   facebook   twitter   linkedin   youtube
 
 
  Pleegzorgnieuws  
  23 · maart 2020  
 
placeholder
In deze editie
  • Tips om de coronacrisis thuis door te komen
  • Uitleg voor kinderen over corona
  • Films over samenwerking tussen pleegouders en ouders
  • E-learning modules voor pleegouders
  • Column: Bij wie hoor ik thuis?
 
placeholder
 
placeholder
Tips om de coronacrisis thuis door te komen

Julli als ouders thuis aan het werk, de kinderen niet naar school. Hoe houd je het gezellig in huis en hoe komen jullie de dagen op een prettige manier door? 

Tips van het Nederlands Jeugd Instituut over omgaan met de gevolgen van het coronavirus voor ouders, kinderen en jongeren, met diverse pagina's aan informatie.

Tiips van de Nederlandse Vereniging van Pleeggezinnen over dagstructuur, aan de slag met schoolwerk, lekker naar buiten gaan en nog veel meer.

Tips met doe-opdrachten van Staatsbosbeheer voor kinderen om op ontdekkingsreis te gaan in hun eigen achtertuin.

Tekstenlab stelt nu haar teksten met vragen en opdrachten voor thuisonderwijs gratis beschikbaar.

Online bibliotheek

Nu de bibliotheken dicht zijn, kun gelukkig wel doorgaan met lezen en luisteren. Je kunt e-books en luisterboeken downloaden via de bibliotheken van Drenthe. Voor een deel is dat gratis, voor aan ander deel is het nodig een abonnement af te sluiten (kan digitaal). Zowel voor kinderen als voor volwassenen kun je e-books downloaden. En via de Luisterbieb-app kun je luisterboeken downloaden. Zie ook www.onlinebibliotheek.nl.

Bieblab: dagelijks filmpjes met leuke opdrachten

De komende weken plaatst BiebLab iedere middag een speciale BiebLab-video met de leukste huis-tuin-en-keuken opdrachten. Volg je het YouTube-kanaal van BiebLab al? 

 
placeholder
 
 
placeholder
Uitleg voor kinderen over corona

Hoe praat je met je kind over het coronavirus? Misschien heb je iets aan onderstaande filmpjes en picto's over corona. 

Uitleg geven en angst relativeren
Uitleg deel 2

Picto's over corona

 
placeholder
 
 
placeholder
Films over samenwerking tussen pleegouders en ouders

Hoe kun je als ouders en pleegouders een goede samenwerkingsrelatie opbouwen en wat heb je daarvoor nodig? In vijf korte films over de ‘Gouden regels in de samenwerking tussen ouders en pleegouders’ delen vier ouder- en pleegouderkoppels hun verhalen en ervaringen over samenwerken.
Ouders Joop en Wendy, Sylvia, Agnita en Kaila en pleegouders Boudewijn en Aline, Marieke, Heidi en Judit vertellen in de films wat hen heeft geholpen om de soms ingewikkelde samenwerking te verbeteren. Dit heeft geleid tot een groter vertrouwen in elkaar en een positief effect op de ontwikkeling van de kinderen. In iedere korte film vormt een ‘gouden regel’ de kern:


Gouden regel 1 – De tijd nemen
Gouden regel 2 – Open zijn en verantwoordelijkheid en zorg delen
Gouden regel 3 – Empathisch en respectvol zijn
Gouden regel 4 – Gastvrijheid en interesse tonen
Gouden regel 5 – Omgaan met spanning en meningsverschillen


Het doel van de films is om in gesprek te gaan, waardoor je elkaar als ouders en pleegouders beter begrijpt en samen oplossingen en ideeën kunt bedenken die de samenwerking versterken. Je kunt de films zelf bekijken of met bijvoorbeeld je pleegzorgbegeleider, met de ouders van je pleegkind, op een bijeenkomst met andere pleegouders of op een thema-avond van de pleegzorgorganisatie.


Handreiking
Om je te helpen om in gesprek te gaan over de films, is een handreiking gemaakt. Daarin vind je een toelichting op de films, gespreksvormen en -vragen om in gesprek te gaan en een aantal thema’s uit de film die je kunt koppelen aan je eigen situatie.

 
placeholder
 
 
placeholder
E-learning modules voor pleegouders

Yorneo biedt gratis E-learning modules aan ontwikkeld door Augeo Foundation, in samenwerking met een aantal pleegzorgorganisaties, waaronder Yorneo.
Ze zijn speciaal voor pleeggezinnen gemaakt. Je kunt ze in je eigen tempo en op een voor jou passend moment thuis op je PC volgen.
Heb je interesse in één of meerdere modules dan volstaat het om je per email aan te melden op pleegzorg-training@yorneo.nl, onderwerp: E-learning module(s) aanvragen. Geef  aan op welk email adres je welke modules van Augeo wilt ontvangen.

E-learningmodules die beschikbaar zijn via Yorneo

  • Hechting en het gedrag van mijn pleegkind
  • Eigen kinderen
  • Contact met ouders
  • Ouders met een verstandelijke beperking
  • Seksueel gedrag
  • Trauma
  • Verlies en rouw
 
Meer informatie over de modules
placeholder
 
placeholder
Column: Bij wie hoor ik thuis?

Josefine was bijna drie toen ze in ons gezin kwam en ruim dertien toen ze verhuisde naar een woongroep voor jongeren met een verstandelijke beperking. Het is voor haar heel moeilijk geweest om zich aan ons te hechten. Na een aantal jaren werd er bij haar een hechtingsstoornis gediagnosticeerd. Josefine was altijd op zoek naar ankerpunten, ze wilde voortdurend weten ‘Bij wie hoor ik nu eigenlijk?’

Het eerste jaar dat ze bij ons was hield ik een dagboekje bij over hoe het Josefine verging, wat ze meemaakte, hoe haar taalontwikkeling was, wat me opviel, etc. Later was er een schrift waarin ik de oppas schreef hoe het met Josefine ging en wat voor bijzonderheden er speelden. In die tijd startte ik ook met jaarbrieven: aan elk van onze kinderen schreef ik aan het eind van het jaar een brief, waarin ik uitgebreid vertelde hoe ik hen als moeder dat jaar had ervaren, wat ze dagelijks deden, wat hun gewoonten waren, met welke vriend(innet)jes ze speelden, welke spelletjes we deden, en nog veel meer. Voor Josefine waren dit belangrijke documenten. Met name het eerste schriftje wilde ze op een gegeven moment graag voorgelezen hebben. Net alsof ze zeker wilde weten dat het echt was dat ze bij ons gekomen was en mocht blijven.

Maar nog veel belangrijker zijn voor Josefine de fotoalbums. We hebben voor elk van onze vier dochters aparte foto-albums, waar regelmatig nieuwe foto’s in komen. Josefine was apetrots op haar eerste foto-album. Ze mocht het zelf uit de kast halen, wanneer ze maar zin had en ze kon er urenlang in bladeren. Vaak was een foto aanleiding voor een vraag, zoals ‘Waarom kon mijn moeder niet voor mij zorgen?’ Daarnaast hebben we ook veel filmopnamen van de kinderen. Een favoriete bezigheid van Josefine is een ‘filmpje van vroeger’ bekijken. Ze kan die zelf uitkiezen en opzetten en ik schuif graag aan, want o, wat is dat toch leuk en ‘wat waren ze toen nog klein’.

Nog steeds is het een favoriete bezigheid van Josefine, als ze bij ons is. Even kijken in de foto-albums. Uiteraard vullen we haar album op haar groep ook regelmatig aan met nieuwe foto’s. Zo kan ze steeds even zichzelf geruststellen dat ze nog bij ons hoort en dat ze er mag zijn. Hoe graag ze ook haar fotoboeken bekijkt, Josefine gaat niet graag op de foto: ze duikt altijd weg of trekt een boos gezicht als ze me met het fototoestel aan ziet komen. Waarom ze het niet wil? Wie het weet mag het zeggen.

 
placeholder
 
 
 
placeholder
 
 
placeholder
 
placeholder
 

"ADHD hoeft niet gefikst te worden"

Cathelijne Wildervanck is directeur van ADHD Nederland. In een artikel in het Algemeen Dagblad geeft ze tips hoe iemand met ADHD de drukte in zijn of haar hoofd kan verminderen.

 
7 Tips om de drukte in je hoofd de baas te worden
placeholder
 
 
placeholder
 
Komende informatiebijeenkomsten
 

De geplande informatiebijeenkomst over pleegzorg op woensdag 15 april 2020 in het gemeentehuis van Roden gaat niet door. Op de website www.pleegzorgdrenthe.nl melden we de nieuwe data.

 
placeholder
 
Trainingen en cursussen voor pleegouders
 

In elk geval tot 6 april zeggen we al onze trainingen en cursussen voor pleegouders af. Op onze website www.yorneo.nl plaatsen we nieuwe data voor deze bijeenkomsten.

 
placeholder
 
 
 
 
yorneo.nlpleegzorgdrenthe.nlDoorsturen | Uitschrijven | © yorneo.nl 2017